Zeszłej zimy sieć autobusowa w Oslo była często sparaliżowana przez śnieg i niskie temperatury. W tym roku Ruter, firma zarządzająca transportem publicznym w mieście, ujawniła plany, jak uniknąć podobnych problemów, choć niektóre rozwiązania mogą zostać wdrożone dopiero na wiosnę.
Zeszłej zimy nowe autobusy elektryczne, które zostały wprowadzone do transportu publicznego w Oslo, miały poważne problemy z zasięgiem i ładowaniem w niskich temperaturach. „Jesteśmy lepiej przygotowani w tym roku” – powiedziała Møyfrid Aandstad, dyrektor operacyjny Ruter, w rozmowie z NRK.
Dwa nowe modele autobusów elektrycznych borykały się z problemami, gdy temperatura spadła poniżej zera. Autobusy traciły zasięg, a znaczna część energii była zużywana na ogrzewanie. W tym roku wszystkie autobusy marki Solaris, które kursują po Oslo, zostały wyposażone w ogrzewanie na biodiesel, co ma znacząco zwiększyć ich zasięg w zimowych warunkach.
Jednak nie wszystkie autobusy będą miały te nowe ogrzewacze na czas nadchodzącej zimy. Zgodnie z raportem Teknisk Ukeblad, pełne wdrożenie systemu planowane jest dopiero na drugi kwartał 2025 roku. Do końca roku firma planuje wyposażyć około 50 autobusów w nowe systemy ogrzewania.
Z kolei autobusy marki MAN otrzymały dodatkowe baterie, zamiast nowych ogrzewaczy. W zajezdniach pojawią się również bardziej wydajne ładowarki, a nowe trasy umożliwią częstsze ładowanie pojazdów.
MOTTY. WIĘKSZA SZANSA NA KREDYT
Wprowadzono również ulepszenia technologii antypoślizgowej, aby zapobiec problemom, które pojawiały się zeszłej zimy, gdy autobusy utknęły w śniegu, powodując korki i odwołane kursy. Firmy autobusowe będą mogły szybciej reagować na warunki pogodowe, wprowadzając opony z kolcami bez konieczności uzyskiwania dodatkowych pozwoleń.
Niemniej jednak Ruter przyznał, że te zmiany nie rozwiążą wszystkich problemów. W przypadku ekstremalnych warunków pogodowych, Ruter planuje zmniejszenie liczby kursów, ale przy zachowaniu obsługi wszystkich obszarów. W razie trudności, autobusy będą omijać szczególnie narażone na śnieg i lód przystanki, aby uniknąć zatorów.
Źródło: NRK