środa, 9 października, 2024

W Norwegii powstaje najdłuższy i najgłębiej położony podwodny tunel drogowy na świecie

Rogfasttunnelen ma być częścią europejskiej trasy E29. Będzie światowym rekordzistą w kategorii podmorskich tuneli drogowych zarówno pod względem długości, jak i głębokości. Zobacz szczegółowe dane w naszym artykule!

Norweski rekordzista wśród podwodnych tuneli drogowych 

Tunel Rogfast ma połączyć dwie gminy znajdujące się w okręgu Rogaland – Randaberg i Bokn. Plan uwzględnia także specjalny zjazd łączący podwodną trasę ze znajdującą się w pobliżu wyspą Kvitsøy.

Łączna długość Rogfasttunnelen wyniesie aż 27 kilometrów, natomiast maksymalna głębokość, na której będzie znajdować się konstrukcja, to 392 metrów poniżej poziomu morza

[Źródło: https://www.youtube.com/user/Vegvesenet]

Norweska perła inżynierii ma przebiegać pod powierzchnią Boknafjorden oraz Kvitsøyfjorden. Jej budowa ruszyła w 2018 roku. Oddanie tunelu do użytku jest planowane na lata 2025-2026. 

Tunel ma docelowo usprawnić podróż lądową pomiędzy czterema większymi miastami – Kristiansand, Stavanger, Haugesund oraz Bergen. 

- reklama -

MOTTY. WIĘKSZA SZANSA NA KREDYT

Wysyłamy Twój wniosek kredytowy do 20 banków, które następnie konkurują ze sobą, aby zaoferować Ci najlepszą ofertę pożyczki. Pozwól nam wykonać całą pracę! Zaoszczędź czas i pieniądze. Zawnioskuj o kredyt gotówkowy lub refinansowy u nas.
Ile chcesz pożyczyć?
,-
Wybierz okres spłaty
lat
Wyślij wniosek
Låner du 100 000 kr over 5 år, koster det 37 120 kroner hvis den effektive renten er 14,15 %.
Det vil si at det totale lånebeløpet
for disse 5 årene er 137 120 kroner. Hvilken rente du får, gjenstår å se. Nominell rente varierer fra 6 % til 23 %.

Jak powstanie tunelu Rogfast przełoży się na czas podróży?

Tunel Rogfast ma być alternatywą dla obecnej przeprawy promowej przez Boknafjorden. Przewiduje się, że dzięki niemu łączny czas potrzebny do pokonania dystansu między Stavanger i Bergen zostanie zmniejszony o około 40 minut

Trasa będzie wyposażona w 6 podłużnych szybów wentylacyjnych, z czego 3 z nich będą przeznaczone do powietrza zanieczyszczonego, a 3 do świeżego. Podwodny tunel będzie także w całości monitorowany.

tunel Rogfast
Jeden z planów tunelu Rogfast, który pochodzi z 2017 roku.
[Źródło: Wikimedia Commons]

Projekt został opracowany przez Norweski Zarząd Dróg Publicznych, a jego całkowity koszt ma wynieść około 17 mld NOK. Przejazd przez tunel samochodem osobowym będzie początkowo wiązał się z kosztem 350 NOK. Opłata ma być pobierana przez 20 lat.

- reklama -
- Polecamy -