Rogfasttunnelen ma być częścią europejskiej trasy E29. Będzie światowym rekordzistą w kategorii podmorskich tuneli drogowych zarówno pod względem długości, jak i głębokości. Zobacz szczegółowe dane w naszym artykule!
Norweski rekordzista wśród podwodnych tuneli drogowych
Tunel Rogfast ma połączyć dwie gminy znajdujące się w okręgu Rogaland – Randaberg i Bokn. Plan uwzględnia także specjalny zjazd łączący podwodną trasę ze znajdującą się w pobliżu wyspą Kvitsøy.
Łączna długość Rogfasttunnelen wyniesie aż 27 kilometrów, natomiast maksymalna głębokość, na której będzie znajdować się konstrukcja, to 392 metrów poniżej poziomu morza.
Norweska perła inżynierii ma przebiegać pod powierzchnią Boknafjorden oraz Kvitsøyfjorden. Jej budowa ruszyła w 2018 roku. Oddanie tunelu do użytku jest planowane na lata 2025-2026.
Tunel ma docelowo usprawnić podróż lądową pomiędzy czterema większymi miastami – Kristiansand, Stavanger, Haugesund oraz Bergen.
MOTTY. WIĘKSZA SZANSA NA KREDYT
Jak powstanie tunelu Rogfast przełoży się na czas podróży?
Tunel Rogfast ma być alternatywą dla obecnej przeprawy promowej przez Boknafjorden. Przewiduje się, że dzięki niemu łączny czas potrzebny do pokonania dystansu między Stavanger i Bergen zostanie zmniejszony o około 40 minut.
Trasa będzie wyposażona w 6 podłużnych szybów wentylacyjnych, z czego 3 z nich będą przeznaczone do powietrza zanieczyszczonego, a 3 do świeżego. Podwodny tunel będzie także w całości monitorowany.
Projekt został opracowany przez Norweski Zarząd Dróg Publicznych, a jego całkowity koszt ma wynieść około 17 mld NOK. Przejazd przez tunel samochodem osobowym będzie początkowo wiązał się z kosztem 350 NOK. Opłata ma być pobierana przez 20 lat.