Nowy raport SSB “Patterns of time use in outdoor activities” pokazuje, że Norwegowie coraz chętniej spędzają czas wolny na świeżym powietrzu. Mimo że łączny czas wolny od 2000 roku nieznacznie się zmniejszył, aktywność fizyczna i kontakt z naturą utrzymują się na wysokim poziomie.
Spacery to nowy standard
- Najczęstszą formą aktywności outdoorowej są spacery
- Najwięcej czasu na aktywności na zewnątrz spędzamy popołudniami (w tygodniu) i rano (w weekendy)
- Lipiec to miesiąc szczytowej aktywności fizycznej
Od 2010 do 2022 roku odnotowano wzrost czasu poświęcanego na przebywanie na zewnątrz, co sugeruje trwałą zmianę stylu życia.
Kto najczęściej korzysta z natury?
Najwięcej czasu na aktywności na świeżym powietrzu spędzają seniorzy w wieku 66–79 lat. Emerytura daje im więcej możliwości na spacery, nordic walking czy wycieczki. Co ciekawe, nie odnotowano różnic między płciami w czasie outdoorowym.
Dzieci i młodzież: mniej TV, więcej sportu
Choć dzieci i młodzież spędzają coraz więcej czasu na grach i mediach społecznościowych, dane pokazują, że aktywność fizyczna również rośnie. Dzieci w wieku 9–15 lat spędzają średnio niemal godzinę dziennie na sport i przebywanie na dworze.
Najmłodsze dzieci najczęściej uczestniczą w zorganizowanych zajęciach fizycznych, co pokazuje, że wsparcie dorosłych mają ogromne znaczenie. Co ciekawe, dzieci i młodzież spędzają obecnie więcej czasu na sporcie i aktywnościach na zewnątrz niż jeszcze 20 lat temu.
To ciekawy kontrapunkt do wniosków z badania o relacjach rodzinnych i telefonach komórkowych, gdzie ponad połowa dzieci czuje się ignorowana przez rodziców zajętych ekranem. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Dzieci w Norwegii a smartfony rodziców – najnowsze badanie.
Motty. Większa szansa na kredyt.
Zawnioskuj o kredyt gotówkowy lub refinansowy u nas.
Czas wolny w Norwegii 2025 to inwestycja w jakość życia
Pomimo cyfryzacji, styl życia Norwegów pozostaje silnie zakorzeniony w idei friluftsliv – życia w zgodzie z naturą. Czas wolny coraz częściej oznacza kontakt z przyrodą, aktywność i świadomy wybór jakościowego odpoczynku zamiast ekranów.
To trend, który łączy pokolenia: seniorzy, dorośli i dzieci w Norwegii pokazują, że prawdziwy relaks w 2025 roku może zaczynać się od wyjścia na dwór.