Po prawie 92% spadku liczby pasażerów odnotowanym w 4 kwartale tanie linie lotnicze Norwegii osiągnęły rekordowe straty roczne. Szacuje się, że wzrosły one aż o 1300% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Dane potwierdzają wyjątkowo ciężki rok
Jak twierdzi prezes Norwegian Air Jacob Schram, ogromne straty były do przewidzenia – „Rok 2020 był wyjątkowo trudnym rokiem dla branży lotniczej i dla Norwegii. W rezultacie wyniki za czwarty kwartał są zgodne z oczekiwaniami”.
W 4 kwartale 2020 roku norweski przewoźnik gościł na swoich pokładach jedynie 574 000 pasażerów, co jest 92% spadkiem w porównaniu w analogicznym okresem 2019 roku. Norwegian Air zarobił podczas ostatnich 3 miesięcy 2020 roku 9 mld NOK. Dla porównania w 2019 ten sam okres przyniósł dochód 43,5 mld NOK, co daje łączny spadek o 79%. Z floty liczącej 131 samolotów w 4 kwartale latało jedynie 15 i to na trasach krajowych.
„Teraz robimy wszystko, co w naszej mocy, aby stać się bardziej bezpieczną finansowo i konkurencyjną linią lotniczą z ulepszoną ofertą dla klientów, a gdy tylko Europa zacznie się ponownie otwierać, będziemy gotowi powitać na pokładzie więcej klientów” – mówi dyrektor Norwegian Air.
Tylko po Europie
W styczniu przewoźnik ogłosił, że zawiesza wszelkie loty długodystansowe i skupi się jedynie na transporcie w obrębie Europy. W związku z nowym planem biznesowym wielu pracowników straciło miejsce zatrudnienia. Zamknięto bazy we Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, USA oraz we Włoszech. W samym Londynie w wyniku tej decyzji pracę straciło aż 1000 członków załogi.
MOTTY. WIĘKSZA SZANSA NA KREDYT
Restrukturyzacja
Przewoźnik przedsięwziął działania restrukturyzacyjne, które skoncentrowane są wokół „zmniejszenia zadłużenia, zmniejszenia wielkości floty i uczynienia przedsiębiorstwa atrakcyjnym finansowo w celu pozyskania nowego kapitału”. Proces ma zakończyć się w 2 kwartale 2021 roku.
Jak donosi Reuters, Norwegian Air otrzymał prawną ochronę przed bankructwem pod koniec 2020 roku zarówno w Norwegii, jak i Irlandii, gdzie znajduje się większość jego aktywów.
Przewoźnik jest w trakcie rozwiązywania umów leasingowych oraz umów na zakup nowych samolotów. Norwegian Air ma w planach wycofać wszystkie Boeingi 787 oraz zredukować flotę do 53 samolotów.