Rok pandemii pozwolił wypłynąć na szerokie wody biznesu wielu firmom, które dopasowały się swoimi ofertami do oczekiwań współczesnego konsumenta. Wśród nich znajdziemy m.in. internetowe sklepy spożywcze. Jeden z norweskich gigantów dostał właśnie dofinansowanie i planuje objąć swoim wpływem także rynek zagraniczny.
Zakupy w sieci
Funkcjonująca od 2013 roku na norweskim rynku firma Kolonial zmienia nazwę na Oda i ma w planach wykorzystać otrzymane od inwestorów pieniądze oraz nową nazwę do objęcia swoją ofertą również zagranicznych rynków. Swoją ekspansję rozpocznie już w tym roku od Finlandii, a następnie w 2022 roku skieruje się także w stronę niemieckiego konsumenta.
Szacuje się, że pierwszy rok pandemii, który przeniósł konsumpcję do świata wirtualnego, przyniósł wyżej wspomnianej firmie nawet 200 milionów euro dochodu. Oda ma obecnie kontrolę nad 70% norweskiego rynku zamówień i dostaw artykułów spożywczych.
Ekologia i przepustowość
Przewaga internetowego sklepu spożywczego nad tradycyjnym jest w dobie pandemii niepodważalna. Firma stara się jednak wykorzystać inne aspekty swojej działalności, aby móc na stałe przekonać do siebie coraz większe ilości potencjalnych klientów. Jednym z punktów zaczepienia jest np. ekologia.
Jak stwierdził Karl Munthe-Kaas, założyciel i dyrektor firmy – „Scentralizowane magazyny to 50 supermarketów w jednym miejscu”. Oda stara się także ograniczać plastik, poprzez wprowadzenie papierowych toreb oraz planować trasy kurierów tak, aby nie wytwarzali nadwyżki spalin.
MOTTY. WIĘKSZA SZANSA NA KREDYT
Najistotniejsza przewaga Ody jest związana z siłą przerobową magazynów. Firma pobiera średnio 212 jednostek artykułów spożywczych na godzinę. Najprościej rzecz ujmując, jest to ilość pozycji pobranych z magazynów w przeciągu całego tygodnia, którą podzielono przez liczbę godzin w tygodniu.
W przypadku, gdy fizyczni klienci własnoręcznie dokonują zakupów w sklepie, średnia ilość jednostek pobranych na godzinę to jedynie 70.
Jak twierdzą założyciele największego norweskiego sklepu internetowego z żywnością, za swój priorytet obrali od początku skuteczność. Firma podkreśla również to, że posiada swój indywidualny model biznesowy, który ma na celu dobro pracowników oraz dążenie do zrównoważonego rozwoju.