Z powodu częstych wypadków drogowych na intensywnie użytkowanym odcinku Riksveg 4, władze lokalne od wielu lat ubiegają się o modernizację trasy. W planach od dłuższego czasu jest oddzielny tunel, który umożliwiłby rozdzielenie ruchu, a tym samym poprawę bezpieczeństwa na drodze.
Zła sława tunelu Hagan
Droga krajowa nr 4 to jedna z głównych tras prowadzących z Oslo na północ Norwegii. Jej najbardziej newralgicznym punktem jest tunel Hagan w Nittedal. Co roku dochodzi w nim do wielu wypadków, które niejednokrotnie kończą się śmiertelnie. Do ostatniego z nich doszło 2 dni temu – czołowo zderzyły się dwie ciężarówki.
Od wielu lat władze lokalne nagłaśniają problem i starają się wpłynąć na to, by „tunel śmierci” został zmodernizowany. Jak dotąd nie poczyniono jednak w tej kwestii żadnych zdecydowanych ruchów, pomimo że inwestycja jest konieczna.
O potrzebie modernizacji mówi m.in. Sverre Myrli (Ap), rzecznik polityki transportowej w Stortingu – „Natężenie ruchu jest znacznie większe niż może wytrzymać dwupasmowy tunel […]. Potrzebny jest nowy tunel, aby można było oddzielić ruch w każdym kierunku”.
Codziennie przez tunel Hagan przejeżdża około 15 000 samochodów zarówno osobowych, jak i ciężarowych. Limit dla dwupasmowych tuneli wynosi natomiast 12 000 pojazdów dziennie.
MOTTY. WIĘKSZA SZANSA NA KREDYT
Dlaczego „tunel śmierci” nie jest priorytetem?
Jak się okazuje tunel wpisano na listę planowanych modernizacji już w 2013 roku, lecz został z niej wykreślony w 2017 roku. W Narodowym Planie Transportowym na lata 2018-2029 nie znaleziono bowiem pieniędzy na realizację tej inwestycji.
Knut Arild Hareide, minister transportu i komunikacji wyjaśnił wtedy, że dyrektywy UE sprecyzowały inne cele, na które przeznaczone miały zostać pieniądze.
Według niego – „Ze względu na wymogi dyrektywy, modernizacja tuneli w sieci drogowej TEN-T [transeuropejskiej sieci transportowej – przyp. red.] została nadana priorytetowo w stosunku do modernizacji innych tuneli na krajowej sieci drogowej”.
Lokalne władze wraz z burmistrzem Nittedal – Inge Solli’m – nie dają jednak za wygraną.
„Podwójne przejazdy w tunelu Hagan od wielu lat są kluczowym wymogiem ze strony gminy Nittedal. Pracujemy nad tym poprzez oświadczenia i listy do Komisji Transportu i Ministerstwa Transportu i Komunikacji” – mówi burmistrz miasta.