niedziela, 9 listopada, 2025

Leseløft dla norweskich uczniów 2025 – konkretne wsparcie i miliard koron na czytanie

Leseløft dla norweskich uczniów 2025 to najnowsza inicjatywa rządu, która ma zatrzymać pogarszające się wyniki czytelnicze w Norwegii. Premier Jonas Gahr Støre ogłosił podczas konferencji prasowej na początku kampanii wyborczej, że w ciągu najbliższych czterech lat na wsparcie nauki czytania rząd przeznaczy dodatkowy miliard koron.

Støre podkreślił, że jeszcze niedawno norweskie dzieci należały do najlepszych czytelników na świecie, tymczasem obecnie aż 15 000 uczniów kończy podstawówkę bez odpowiednich umiejętności czytania. – „To poważny problem. Norweskie dzieci powinny znów znaleźć się w światowej czołówce” – zadeklarował premier.

Główne założenia programu leseløft dla norweskich uczniów 2025

Nowa strategia opiera się na pięciu kluczowych działaniach. Po pierwsze, wszyscy uczniowie, na każdym poziomie nauczania, mają codziennie czytać minimum 15 minut podczas lekcji. Po drugie, rząd zamierza zwiększyć dostęp do papierowych podręczników oraz literatury pięknej i popularnonaukowej. Ważny punkt to także ograniczenie korzystania z ekranów przez najmłodszych uczniów. Dodatkowo wszyscy uczniowie mający trudności z czytaniem mają otrzymywać szybką i dostosowaną do potrzeb pomoc.

Jak podkreśla minister edukacji Kari Nessa Nordtun, to odpowiedź na wieloletnie sygnały, że młodsi uczniowie, którzy dopiero rozpoczynają szkołę, często nie radzą sobie z nagłym przejściem od zabawy do nauki. – „Nawet najmłodsi potrzebują nie tylko sprzętu, ale i praktycznych metod nauczania” – tłumaczy Nordtun.

Potrzebni są lepiej przygotowani nauczyciele, a zarobki w edukacji rosną wolniej niż w innych sektorach

Realizacja programu leseløft dla norweskich uczniów 2025 wymaga dobrze wykształconych i zaangażowanych nauczycieli. Tymczasem według najnowszych danych SSB w I kwartale 2025 roku w norweskiej edukacji pracowało prawie 264 000 osób, co stanowi niewielki spadek względem poprzedniego roku (-0,6%). Średnie miesięczne wynagrodzenie w sektorze edukacji wyniosło 55 990 NOK, czyli o 4,8% więcej niż rok wcześniej.

Warto jednak zauważyć, że tempo wzrostu płac w edukacji było niższe niż w całej gospodarce (średnia krajowa: 5,2%), a nauczyciele zarabiają mniej niż np. osoby zatrudnione w branży informatycznej, finansach czy górnictwie. Dla porównania, przeciętne miesięczne wynagrodzenie w całej Norwegii wyniosło 56 450 NOK, a w sektorze informatyki aż 73 300 NOK.

Liderka związku nauczycieli, Anita Richardsen, zwraca uwagę, że konkurencyjne wynagrodzenia są kluczowe, by zachęcać młodych ludzi do pracy w szkołach oraz inwestować w rozwój kompetencji obecnych pedagogów. – „Potrzebujemy nauczycieli, którzy potrafią indywidualnie rozpoznać potrzeby każdego ucznia” – podkreśla Richardsen. Jej zdaniem, brak wystarczająco atrakcyjnych płac wpływa na trudności z rekrutacją nowych nauczycieli i może zagrozić skuteczności programu leseløft dla norweskich uczniów 2025.

Jeśli chcesz zobaczyć, jak wynagrodzenia w edukacji wypadają na tle innych branż i ile średnio zarabia się w Norwegii w 2025 roku, sprawdź naszą szczegółową analizę: 👉 Zarobki w Norwegii 2025 – dane za I kwartał

Reakcje środowiska i kontrowersje polityczne

Wprowadzenie programu leseløft dla norweskich uczniów 2025 to odpowiedź nie tylko na alarmujące statystyki czytelnictwa, ale również na presję opozycji i społeczeństwa. Norweskie dzieci mają dziś najniższy poziom „leselyst” (chęci do czytania) spośród 65 badanych krajów. Opozycyjna partia Høyre chce wprowadzić dłuższe dni nauki dla najmłodszych, a także dodatkowe rozwiązania jak „skjermfri lunsj” (przerwa obiadowa bez ekranów) i ostrzejsze konsekwencje dla uczniów zakłócających zajęcia. Rząd odpowiada, że nowe podejście jest bardziej praktyczne i wspierające, stawiając na indywidualizację i realne zwiększenie dostępności książek.

Leseløft dla norweskich uczniów 2025 – nowa strategia

Leseløft dla norweskich uczniów 2025 to nie tylko miliard koron na nowe książki i więcej czasu na czytanie w szkole, ale także mocny sygnał, że poprawa wyników nauczania wymaga przemyślanej strategii, dobrych nauczycieli i ścisłej współpracy całego środowiska szkolnego. Wyzwaniem dla rządu będzie nie tylko skuteczna realizacja programu, ale także zadbanie o lepsze warunki pracy i konkurencyjne zarobki w edukacji, by norweskie dzieci znów były w światowej czołówce czytelnictwa.

Kredyt gotówkowy w Norwegii – Kamil Beiker, Motty

Podobne artykuły