poniedziałek, 2 grudnia, 2024

Norwegia – marketing a otyłość wśród dzieci. 8 na 10 reklam skierowanych do najmłodszych łamie wytyczne WHO

Jak donosi portal sciencenorway.no, badacze z SIFO (Consumption Research Norway) poddali analizie reklamy wyświetlające się dzieciom na telefonach komórkowych. Jak się okazało – to głównie marketing niezdrowej żywności.

W odpowiedzi na rosnący w Norwegii problem otyłości

Badacze dokonali mapowania treści, które wyświetlały się dzieciom podczas korzystania przez nie z Instagrama, Facebooka, Twittera i YouTube’a. 

Jak się okazało, co 10 reklama spośród 5 076 poświęcona była napojom lub żywności. Badacze twierdzą, że liczba to byłaby o wiele większa, gdyby w analizach uwzględniono także Snapchata i TikToka.

Jakie konkretnie produkty wyświetlane były dzieciom? Głównie pizze, wędliny, lody, napoje energetyzujące, czekolady oraz napoje słodzone.

Według naukowców ten agresywny marketing niezdrowej żywności może mieć związek z szerzącym się w krainie fiordów problem otyłości wśród nieletnich. 

- reklama -

MOTTY. WIĘKSZA SZANSA NA KREDYT

Wysyłamy Twój wniosek kredytowy do 20 banków, które następnie konkurują ze sobą, aby zaoferować Ci najlepszą ofertę pożyczki. Pozwól nam wykonać całą pracę! Zaoszczędź czas i pieniądze. Zawnioskuj o kredyt gotówkowy lub refinansowy u nas.
Ile chcesz pożyczyć?
,-
Wybierz okres spłaty
lat
Wyślij wniosek
Låner du 100 000 kr over 5 år, koster det 37 120 kroner hvis den effektive renten er 14,15 %.
Det vil si at det totale lånebeløpet
for disse 5 årene er 137 120 kroner. Hvilken rente du får, gjenstår å se. Nominell rente varierer fra 6 % til 23 %.

Według badań FHI w 2020 roku w Norwegii aż 13-17% dzieci i młodzieży borykało się z problemem otyłości lub nadwagi.

Wytyczne Norwegi bardziej liberalne od WHO

Norweskie prawo przewiduje jedynie samoregulację w kwestii reklam skierowanych do dzieci poniżej 13 roku życia. Naukowcy dowodzą zaś, że to właśnie starsze pociechy są zazwyczaj bardziej narażone na negatywny wpływ marketingu, który może odbić się na ich zdrowiu. 

Jak twierdzi Kamilla Knutsen Steinnes z SIFO, należy dążyć do tego, by rygorystyczne ograniczenia proponowane przez WHO miały także zastosowanie w marketingu norweskim.

Naukowcy zauważają, że regulacje marketingu cyfrowego to bardzo trudny politycznie grunt, ale zmiany w tej materii są pożądane. Wszystko ma na celu ochronę dzieci przed presją generowaną przez reklamy, a w konsekwencji najważniejszym zadaniem jest zadbanie o ich zdrowie.

Negatywny wpływ influencerów

Naukowcy ostrzegają również przed coraz popularniejszymi w wirtualnej rzeczywistości influencerami. Nie zawsze dają oni niestety dobry przykład naszym dzieciom.

Jak twierdzi Steinnes „Wiemy z poprzednich badań, że influencerzy mają znaczący wpływ. Promowanie przez nich niezdrowej żywności i napojów może mieć wpływ na konsumpcję, postawy i preferencje” i dodaje, że „[…] badania wskazują, że kiedy influencer pokazuje niezdrową żywność, jej zwolennicy chcą ją później zjeść. Z drugiej strony, jeśli promują zdrową żywność, dzieci nie pragną jej w ten sam sposób”.

Spersonalizowany marketing

Reklamy wyświetlające się dzieciom są najczęściej związane z ich poprzednimi aktywnościami w przestrzeni wirtualnej. Tym samym dziecko odbiera treści specjalnie wyselekcjonowane przez aplikacje.

Oprócz marketingu szytego na miarę reklamodawcy często zachęcają dzieci do zakupu za pomocą innych chwytów.

Jak twierdzi Vilde Haugrønning, współautor projektu „Na przykład znaleźliśmy reklamę lodów, której liderką była artystka pop Astrid S, oraz reklamę napoju energetycznego z postaciami z gier, obie wyraźnie skierowane do dzieci i młodzieży”.

Dzieci często nie zdają sobie sprawy z mechanizmów marketingowych, tym samym są szczególnie narażoną na manipulacje grupą odbiorców.

- reklama -
- Polecamy -