15.1 C
Oslo
sobota, 4 lutego, 2023
motty_kredyty norweskie

Północna Norwegia – największy projekt drogowy właśnie otrzymał zielone światło

Odcinek trasy E6, który łączy południową i północną Norwegię siecią wąskich tuneli, otrzymuje 9,6 mld NOK na modernizację. Będzie to prawdopodobnie jedna z największych transportowych inwestycji, jaką kiedykolwiek widziała północna Norwegia.

Słabe oświetlenie i wąskie gardła

Droga słynąca z niezwykle trudnych warunków drogowych zostanie przebudowana w ciągu 5-8 lat. W pierwszej kolejności zostanie zmodernizowany odcinek idący przez Sørfold na północ od Fauske. Droga ta składa się obecnie z 16 tuneli, które są niezwykle skąpo oświetlone, a ich szerokość pozostawia wiele do życzenia. Kierowcy ciężarówek z często z trudem mogą się wyminąć na najwęższych odcinkach.

Według rozporządzenia Norweskiego Zarządu Dróg Publicznych planowana jest budowa nowych tras, między innymi mostów nad fiordami oraz 10 tuneli. W projekcie przewidziana jest budowa mostu nad Leirfjorden, którego długość osiągnie 820 metrów.

Całkowita przebudowa skróci trasę aż o 11 kilometrów, co przełoży się na krótszy czas potrzebny do jej pokonania. Szacuje się, że przejechanie drogi zajmie 25 minut mniej niż dotychczas. Ograniczenie prędkości będzie wynosić z kolei 90 km/h.

Rząd daje zielone światło

Decyzja czeka już jedynie na zgodę Stortingu. Jak twierdzi Ingelin Noresjø, zastępca lidera KrF – „O ile wiem, to chyba największy projekt transportowy, jaki kiedykolwiek widziała północna Norwegia. […]. Będzie wiele znaczył dla gminy, regionu, ale także dla Norwegii”.

Plan już od 2015 roku zalegał na rządowym biurku, ponieważ brakowało pieniędzy na jego realizację. 

Jak twierdzi Noresjø – „Jesteśmy bardzo świadomi, że wielu ludzi z niecierpliwością czekało na rozpoczęcie tego projektu. Ale teraz to się dzieje. Jesteśmy rządem, który to realizuje”.

Przebudowa przełoży się przede wszystkim na bezpieczeństwo na drodze, która obecnie stanowi prawdziwy test umiejętności dla podróżujących nią kierowców. 

Droga E6, posiadająca jedynie 5,5 metra szerokości, jest obecnie jedynym połączeniem krajowym pomiędzy trzema najbardziej wysuniętymi na północ hrabstwami Nordland, Finnmark i Troms.

- Polecamy -