poniedziałek, 2 grudnia, 2024

Postawiono filary najdłuższego mostu kolejowego w Norwegii

Konstrukcja osiągnie łączną długość 836 metrów i rozpościerać będzie się nad norweską rzeką Vorma w miejscowości Minnevika. Już w 2023 roku pociągi będą mogły podróżować po moście, osiągając prędkość nawet 200 km/h.

Część dużego projektu

Inwestycja jest częścią planu rozbudowy systemu kolejowego Bane NOR we wschodniej Norwegii. Cały projekt opiera się na budowie dwutorowej linii łączącej Eidsvoll North i Langset. Jej otwarcie przewiduje się na jesień 2023 roku. 

Całe przedsięwzięcie obejmuje budowę m.in. 4,5-kilometrowej linii, krótkiego tunelu oraz mostu Minnevika, czyli 836-metrowej konstrukcji, która ma nosić tytuł najdłuższego mostu kolejowego Norwegii.

Rozbudowa linii wpłynie korzystnie nie tylko na punktualność pociągów, ale także skróci czas podróży z Hamar do Oslo aż o 15 minut. Dotychczas pokonanie tego odcinka zajmowało 1 godzinę i 10 minut, po ukończonych pracach cały kurs zajmie mniej niż godzinę.

Wbite pale kamieniem milowym

Budowa mostu stwarza poważne problemy natury logistycznej, ponieważ plac budowy znajduje się w obrębie jeziora śródlądowego. W ostatnim czasie ukończono czasochłonny proces wbijania pali w grunt znajdujący się pod wodą, stawiając tym samym najważniejsze filary konstrukcji. Do wykonania tego zadania wykorzystano barkę oraz znajdujący się na niej żuraw gąsienicowy. Operację powierzono firmie Aarsleff.

- reklama -

MOTTY. WIĘKSZA SZANSA NA KREDYT

Wysyłamy Twój wniosek kredytowy do 20 banków, które następnie konkurują ze sobą, aby zaoferować Ci najlepszą ofertę pożyczki. Pozwól nam wykonać całą pracę! Zaoszczędź czas i pieniądze. Zawnioskuj o kredyt gotówkowy lub refinansowy u nas.
Ile chcesz pożyczyć?
,-
Wybierz okres spłaty
lat
Wyślij wniosek
Låner du 100 000 kr over 5 år, koster det 37 120 kroner hvis den effektive renten er 14,15 %.
Det vil si at det totale lånebeløpet
for disse 5 årene er 137 120 kroner. Hvilken rente du får, gjenstår å se. Nominell rente varierer fra 6 % til 23 %.

Jak donosi Dennis Jensen, inżynier, będący starszym kierownikiem projektu – „Stabilność palownicy na barce jest zaskakująca. Nawet przy silnych prądach możemy ustawić pale, w granicach tolerancji określonych dla projektu, w wodzie o głębokości od 12 do 14 metrów”.

Palowanie rozpoczęto w połowie listopada 2019 roku i przez ten czas wbito dokładnie 268 pali. W przedsięwzięciu brali udział także nurkowie.

Zanim pociągi będą mogły kursować po moście, pale utrzymujące konstrukcję muszą osiąść. Czas do tego potrzebny wynosi według inżynierów 2 lata. 

- reklama -
- Polecamy -