Dzięki raportowi SSB, który poddał analizie różnorodne zmiany statystyczne, pochodzące z lat 1970-2019, wiemy, jak z biegiem czasu zmieniają się w Norwegii tendencje w sferze wydatków, związanych z konsumpcją. Dane są zaskakujące.
Hierarchia domowych wydatków
Na jedzenie oraz napoje bezalkoholowe statystyczny Norweg przeznaczył w 2019 roku jedynie 11% budżetu domowego. Dla porównania w 1970 roku były to aż 24% ogólnej kwoty przeznaczonej na wydatki związane z konsumpcją.
Interesujące jest także to, że nastąpiło zmniejszenie części budżetu domowego przeznaczanego na odzież i obuwie. W 2019 roku Norwegowie wydali bowiem na zakup tych towarów jedynie 4% swojego budżetu, co stanowi ponad 50% spadek w stosunku do 1970 roku.
Nie jest to jednak równoznaczne ze stwierdzeniem, że w Norwegii kupuje się mniej odzieży oraz obuwia niż w latach poprzednich. Produkty te z czasem stały się po prostu relatywnie tańsze.
Znaczący wzrost w kwestii domowych wydatków zaobserwowano w dziedzinie towarów i usług związanych z podróżami, kulturą oraz wypoczynkiem. Największy wzrost dotyczy wydatków na zagraniczne podróże (zmiana odnotowana w latach 1970-2019 wynosi aż 7%) oraz relaks i usługi kulturalne (4% ogólnego wzrostu).
MOTTY. WIĘKSZA SZANSA NA KREDYT
Zważając na sytuację panującą w 2020 roku, możemy liczyć w przyszłych badaniach na sporą zmianę danych w obrębie tej kategorii.
Liczby ogólne
Jak pokazują badania, na przestrzeni 2019 roku całkowite wydatki gospodarstw domowych związane z konsumpcją wyniosły w Norwegii 1,501 mld NOK. Na podstawie tych danych obliczono, że norweska rodzina wydała w tym celu średnio 615 000 NOK rocznie, czyli ok. 281 000 NOK w przeliczeniu na osobę.
Według danych z 2019 roku aż 22% budżetu domowego pochłaniały wydatki związane z mieszkaniem i oświetleniem. 15% przeznaczano na transport, a tylko 11%, jak wspomnieliśmy wcześniej, na żywność.
Ukazany w badaniach wzorzec konsumpcji norweskich domostw nie różni się znacząco od modelu widocznego w krajach europejskich. Zauważalne są jednak drobne różnice. Na tle innych krajów norweskie gospodarstwa domowe wydają więcej na rozrywki związane z kulturą i spędzaniem wolnego czasu. Mniej pieniędzy Norwegowie przeznaczają z kolei na mieszkania, produkty spożywcze oraz, co wydaje się istotne i związane z polityką rządową, na zdrowie i edukację.