-9.8 C
Oslo
wtorek, 23 kwietnia, 2024
motty_kredyty norweskie

Już niedługo w Norwegii powstanie pierwszy na świecie tunel żeglugowy

Norwegowie przodują w żeglugowych innowacjach. W krainie fiordów powstanie pierwszy na świecie tunel dla statków, przeznaczony zarówno dla jednostek towarowych, jak i floty żeglugi przybrzeżnej. Projekt już teraz okrzyknięto cudem nowoczesnej inżynierii.

Cel – ominąć omijanie Stad

W wyniku inwestycji, marynarze nie będą musieli już pokonywać bardzo wymagających wód dookoła półwyspu Stad, które znajdują się na otwartym oceanie.

Ten obszar zlokalizowany w północno-zachodniej części norweskiego wybrzeża, owiany jest od wieków złą sławą. Legendy głoszą, że Wikingowie przeciągali statki po lądzie, aby uniknąć żeglugi dookoła Stad, podczas niekorzystnych warunków pogodowych.

Zespół odpowiedzialny za projekt wyjaśnia genezę całego przedsięwzięcia. Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo. Według nich – „Bardzo wysokie fale dochodzą z różnych kierunków w tym samym czasie i stwarzają sytuacje krytyczne dla statków. Wzburzone morze może również utrzymywać się przez kilka dni po uspokojeniu wiatru, co z kolei prowadzi do trudnych warunków żeglugi, nawet w spokojne dni”.

Projekt umożliwi statkom bezpieczniejszą podróż. Nie będą już narażone na ekspozycję na oceaniczne fale, prądy i wiatry, które stwarzają realne zagrożenie dla jednostek pływających bez względu na to, jaka jest ich wielkość.

Projekt nabiera tempa

Gdy rząd norweski ostatecznie zatwierdzi środki, budowa pierwszego na świecie tunelu żeglugowego ma ruszyć w przyszłym roku i trwać do 2025 lub 2026 roku.

Całkowita wartość projektu, który realizowany jest przez zespół Stad Ship Tunnel szacowana jest na około 325 mln USD. Długość tunelu będzie wynosić 1,7 kilometrów. Ma być jednokierunkowy, posiadać 50 metrów wysokości oraz przecinać wysoką na 300 metrów górę. Do jego budowy potrzebne będzie usunięcie około 7,5 mln ton skały.

Istnieje podejrzenie, że może być za mały dla większych statków wycieczkowych, jednak bezproblemowo będą w stanie go pokonać statki towarowe oraz lokalna żegluga.

Obecnie trwa proces nabywania nieruchomości, znajdujących się w rejonie planowanego placu budowy. Jak powiedział Terje Andreassen, tymczasowy kierownik projektu – „Na podstawie listu alokacyjnego rozpoczniemy teraz procesy pozyskiwania nieruchomości w rejonie, w którym będzie zlokalizowany tunel okrętowy, jak również […] przygotujemy podstawę przetargową i zainicjujemy przetarg”.

Ministerstwo Transportu i Komunikacji jest obecnie w trakcie przygotowywania dla norweskiego parlamentu propozycji projektu, która zostanie przedstawiona wiosną tego roku.

- Polecamy -