Marzysz o niezależności i wolności finansowej? Własna działalność w Norwegii może otworzyć przed Tobą zupełnie nowe horyzonty zawodowe. Zanim założysz własną firmę, sprawdź, czy opłaca się otwierać działalność w Norwegii.
Jak i gdzie zarejestrować własną działalność w Norwegii?
Najpopularniejszej typem działalności gospodarczej w Norwegii jest jednoosobowa działalność gospodarcza, czyli enkeltpersonforetak. Do wyboru będziesz mieć także spółkę kapitałową oraz otwarcie oddziału firmy zagranicznej w Norwegii.
Jak krok po kroku zarejestrować własną działalność w Norwegii?
Otwarcie firmy w Norwegii wymaga dopełnienia wielu formalności. Pierwszym krokiem jest rejestracja działalności w urzędzie. Przedsiębiorca może udać się tam osobiście lub wybrać drogę elektroniczną i załatwić ten obowiązek bez wychodzenia z domu, np. poprzez portal Altinn.
W trakcie rejestracji firmy w Norwegii musisz podać następujące informacje:
- adres siedziby firmy,
- nazwę firmy,
- rodzaj działalności,
- stały numer personalny,
- kody np. BankID,
- branżę.
Dopiero później Twojej firmie zostanie nadany numer organizacyjny, czyli norweski NIP.
MOTTY. WIĘKSZA SZANSA NA KREDYT
Do prowadzenia własnej firmy konieczne będzie firmowe konto bankowe, czyli bedriftskonto.
Potem możesz przejść do rejestracji firmy w kilku rejestrach. Powinny być one dopasowane do profilu i rodzaju działalności. Jeśli zamierzasz zatrudniać przynajmniej jednego pracownika – zarejestruj firmę do rejestru Aa-registeret. Natomiast, gdy obrót Twojej firmy przekroczy 50 000 NOK w ciągu 12 miesięcy, to koniecznie zarejestruj firmę do rejestru VAT, czyli do tzw. Merverdiavgiftsregisteret.
Podatki a własna działalność w Norwegii
Założenie firmy w Norwegii jest darmowe, jednak gdy zaczniesz zarabiać, będziesz musiał odprowadzać podatki.
Norwescy przedsiębiorcy mają obowiązek płacić podatek dochodowy w wysokości 22% od zysku firmy. Na początku każdego roku zadaniem właściciela firmy jest wskazanie przewidywanej kwoty zysku. Po uzyskaniu tych informacji urząd oblicza wysokość zaliczki na podatek, który należy zapłacić w czterech ratach – do 15 marca, do 15 czerwca, do 15 września oraz do 15 grudnia.
Sam podatek dochodowy jest płacony w kolejnym roku na podstawie tego, ile wyniosły dochody w poprzednim roku.
Podatki w Norwegii są progresywne, co oznacza, że oprócz 22% podatku dochodowego należy zapłacić także podatek w zależności od osiąganych dochodów.
Poznaj 4 progi podatkowe w Norwegii:
- 180 800-254 500 NOK – osiągając dochody, mieszczące się w tym przedziale, musisz zapłacić jeszcze podatek w wysokości 1,9% dochodu;
- 254 500-639 750 NOK – opodatkowanie nadwyżki dochodu wynosi 4,2%;
- 639 750-999 550 NOK – należy spodziewać się konieczności dopłaty 13,2% wysokości dochodu;
- powyżej 99 550 NOK – wysokość podatku od nadwyżki wynosi 16,2%.
Gdy obroty Twojej firmy przekroczą w ciągu 12 miesięcy 50 000 NOK, konieczne staje się zarejestrowanie działalności do rejestru VAT i płacenie podatku VAT. W Norwegii dostępne są 3 stawki podatku VAT – 25% (podstawowy), 15% (zredukowany np. napoje, produkty spożywcze) i 12% (niski, dotyczy usług transportu osobowego i rozrywki).
Własna działalność w Norwegii to też konieczność opłacania składki na ubezpieczenie społeczne, które stanowi 11,4% zysku firmy.
Każdy przedsiębiorca ma obowiązek złożenia rozliczenia rocznego do 31 maja następnego roku. Tzw. Skattemelding można złożyć przez Internet, np. przez portal Altinn.no. Następnie należy odczekać kilka tygodni czy nawet miesięcy, aby urząd wyliczył wysokość należnego podatku.
Koszty dodatkowe związane z prowadzeniem firmy w Norwegii
Z jakimi jeszcze kosztami musi mierzyć się przedsiębiorca w Norwegii? Gdy zatrudniasz pracownika, jesteś zobowiązany do płacenia za każdego pracownika świadczenia urlopowego, wynoszącego 10,2%, opłaty z tytułu zatrudnienia 14,1%, ubezpieczenia emerytalnego 2%. W rezultacie sprawia to, że koszty stałe generowane przez jednego pracownika stanowią 23,3% kwoty wynagrodzenia brutto. Jeśli chodzi o koszty zmienne, to wynoszą one niekiedy nawet 5% wynagrodzenia brutto. Do kosztów zmiennych za pracownika zaliczamy:
- ubezpieczenie NWW;
- szkolenia pracownicze;
- odzież robocza;
- zasiłek chorobowy (nor. sykepenger), ten rodzaj zasiłku wypłacany jest przez pracodawcę przez pierwsze 16 dni, gdy pracownik dostarczy zwolnienie chorobowe.
Kolejnym kosztem i jednocześnie obowiązkiem przedsiębiorcy, który zatrudnia pracowników, jest przeprowadzenie szkolenia HMS (znanego w Polsce jako szkolenia BHP) dla pracowników. Możliwe jest skorzystanie z usług zewnętrznej firmy, oferującej szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Wiąże się to oczywiście z dodatkowymi kosztami.
Do kosztów należy dodać także – wynajem lokalu, abonament za telefon firmowy, opłatę za Internet, wydatki związane z użytkowaniem samochodu (jeśli takowy mamy) oraz liczne koszty zmienne, np. reklamę, materiały, towary oraz szkolenia.
Własna działalność w Norwegii to sporo obowiązków, ale też szansa na pozytywną zmianę wysokości swoich zarobków.