czwartek, 27 marca, 2025

Czy w koszarach „płeć znika”? Norweskie wojsko a równość płci – badania

Naukowcy z krainy fiordów postanowili sprawdzić, w jaki sposób różnorodność płciowa w wojsku jest odbierana wśród mężczyzn. W badaniu wzięło udział 500 rekrutów.

1 na 3 rekrutów „nosi spódnicę”

Nie jest tajemnicą, że w armii norweskiej występuje bardzo wysoki odsetek kobiet. Od 2015 roku pobór do wojska jest w krainie fiordów obowiązkowy dla wszystkich 17-latków – niezależnie od płci. Według statystyk kobiety stanowiły w 2020 roku aż 33% wszystkich poborowych. Jedynie kilka innych krajów na świecie zdecydowało się na taki ruch – np. Izrael i Korea Północna. 

Gordon B. Dahl, Andreas Kotsadam i Dan-Olof Rooth postanowili sprawdzić, w jaki sposób wojskowa integracja zmienia postawy płciowe. Grupę 500 rekrutów podzielili na 153 zespoły. W części z nich byli jedynie mężczyźni, resztę stanowiły grupy mieszane – z 2 kobietami i 4 mężczyznami w składzie. Przez 8 tygodni służyli razem i dzielili koszary.

kobiety w wojsku
Według badań z 2016 roku 18% kobiet w norweskim wojsku spotkało się z przykładami nieodpowiedniego zachowania.

Rekruci otrzymali kwestionariusz, w którym musieli odpowiedzieć na pytania dotyczące np. podziału prac domowych pomiędzy kobietami i mężczyznami. Badacze pytali także poborowych o to, czy uważają, że obecność kobiet wpływa na skuteczność norweskiej armii.

Ten sam kwestionariusz udostępniono rekrutom także pod koniec eksperymentu naukowego oraz 6 miesięcy później.

- reklama -

MOTTY. WIĘKSZA SZANSA NA KREDYT

Wysyłamy Twój wniosek kredytowy do 20 banków, które następnie konkurują ze sobą, aby zaoferować Ci najlepszą ofertę pożyczki. Pozwól nam wykonać całą pracę! Zaoszczędź czas i pieniądze. Zawnioskuj o kredyt gotówkowy lub refinansowy u nas.
Ile chcesz pożyczyć?
,-
Wybierz okres spłaty
lat
Wyślij wniosek
Låner du 100 000 kr over 5 år, koster det 37 120 kroner hvis den effektive renten er 14,15 %.
Det vil si at det totale lånebeløpet
for disse 5 årene er 137 120 kroner. Hvilken rente du får, gjenstår å se. Nominell rente varierer fra 6 % til 23 %.

Kontakt z mniejszością

W ciągu 8 tygodni wspólnej służby mężczyźni zmienili swoje nastawienie do kobiet oraz zrewidowali uprzedzenia. Co ciekawe, zaobserwowano tę tendencję jedynie u żołnierzy z grup mieszanych. 

Badacze starali się tym eksperymentem zweryfikować jedną z psychologicznych teorii, która mówi o tym, że wszelkie ​​uprzedzenia, które występują w grupie dominującej można zmienić na lepsze, w momencie, gdy grupa ma możliwość kontaktu z członkami grupy mniejszościowej.

Okazuje się, że po części jest to prawda. Dlaczego jedynie po części? Ponieważ po 6 miesiącach od końca eksperymentu mężczyźni, którzy dzielili koszary z kobietami, powrócili do swoich dawnych postaw.

Jeden z badaczy stwierdził, że „[…] intensywny okres ośmiu tygodni zdecydowanie nie wystarczy, aby nastawienie się utrzymało”.

W koszarach „płeć znika”?

Badacze podkreślają to, że niezbędne będzie przeprowadzenie dodatkowych badań. Według nich w momencie, gdy ludzie dzielą ze sobą przestrzeń – „płeć znika”.

Według Niny Rones, badaczki z Norweskiego Zakładu Badań Obronnych, powyższe stwierdzenie niewiele ma wspólnego z prawdą. Jej obserwacje wykazały, że w wojsku dziewczęta znajdujące się w grupie męskiej zazwyczaj zajmują się urządzeniami sanitarnymi oraz czynnościami takimi jak np. konserwacja wnętrz. Chłopcy natomiast chętniej zwracają swoją uwagę ku maszynom i kwestiom technicznym. Według niej tradycyjne role płciowe w koszarach ulegają jedynie wzmocnieniu.

norweska armia
Według norweskich władz armia krainy fiordów ma być „neutralna płciowo”.

Co ciekawe, według ustaleń Rones kwestia ta diametralnie zmienia się, gdy kobiety nie znajdują się w pobliżu mężczyzn. Gdy zostają same, bez większych problemów przejmują stereotypowe zajęcia męskie.

Badania z 2016 roku pokazały, że większość kobiet w norweskich wojsku preferuje dzielenie koszarów z kolegami. W tym samym momencie 18% ankietowanych rekrutek stwierdziło, że spotkało się podczas służby z nieprzyjemnymi komentarzami lub zachowaniami.

- reklama -
- Polecamy -