-9.8 C
Oslo
środa, 15 maja, 2024
motty_kredyty norweskie

Wypadek w pracy w Norwegii — sprawdź, co możesz (i powinieneś) zrobić!

Miałeś wypadek w pracy w Norwegii? W takiej sytuacji musisz postępować według pewnych zasad, aby zadbać o swoje bezpieczeństwo, zdrowie oraz zapewnić sobie odszkodowanie. Dowiedz się, co trzeba zrobić w razie wypadku w pracy w Norwegii.

Wypadek w pracy w Norwegii – co zrobić?

Przygotowaliśmy dla Ciebie instrukcję, dzięki której nie będziesz mieć wątpliwości, jak należy postąpić w razie wypadku w pracy w Norwegii.

Zgłoś wypadek pracodawcy

Ważnym krokiem, jaki powinniśmy wykonać po tym, jak dojdzie do wypadku w miejscu pracy w kraju fiordów, jest natychmiastowe poinformowanie pracodawcy o tym zdarzeniu. Dlaczego trzeba o tym pamiętać? Pracodawca jest odpowiedzialny za zarządzanie całą sytuacją i rozpoczęcie odpowiednich procedur, które mają za zadanie zapewnić Ci ochronę w miejscu pracy. Jeśli tylko Twój stan zdrowia Ci na to pozwala, to przekaż pracodawcy takie informacje jak:

  • data i miejsce wypadku – jest to konieczne do określenia gdzie i kiedy doszło do zdarzenia;
  • rodzaj obrażeń – określ, do jakich obrażeń doszło na skutek wypadku, dzięki czemu pracodawca i służby medyczne będą w stanie ocenić powagę sytuacji;
  • opisz zdarzenie – powiedz, jak dokładnie doszło do wypadku;
  • opisz podjęte działania – poinformuj pracodawcę, jakie kroki zostały podjęte po wypadku w pracy, np. czy skorzystałeś z pomocy medycznej.

Udaj się do lekarza

Jeśli na skutek wypadku w pracy w Norwegii doszło do obrażeń, to koniecznie zgłoś się do lekarza lub specjalisty z zakresu BHP, który pracuje w firmie. Taka osoba powinna być odpowiednio przeszkolona, a dzięki temu będzie mogła udzielić Ci pierwszej pomocy.

Skorzystałeś z pomocy medycznej? W takim razie powiadom o tym pracodawcę. Zadbaj także o to, żeby lekarz sporządził raport medyczny, który będzie stanowił jeden z podstawowych dokumentów podczas ubiegania się o odszkodowanie.

Zgłoś zdarzenie do norweskiego Urzędu Inspekcji Pracy (Arbeidstilsynet)

Uważasz, że do wypadku w pracy w Norwegii doszło na skutek zaniedbań pracodawcy lub osób zarządzających? Zatem koniecznie zgłoś ten fakt do tamtejszego Urzędu Inspekcji Pracy (norw. Arbeidstilsynet). Możesz zgłosić się do tej instytucji i poinformować o incydencie, do jakiego doszło, a także o ewentualnych zaniechaniach czy nieprawidłowościach ze strony pracodawcy. Wtedy Arbeidstilsynet rozpocznie dochodzenie w tej sprawie i sprawdzi, czy Twój pracodawca prowadzi firmę zgodnie z norweskim prawem i zapewnia bezpieczne warunki pracy.

Zgłoś wypadek do NAV

Choć to pracodawca ma obowiązek zgłoszenia wypadku do NAV, to jednak i tak warto, żebyś upewnił się, że zostały dopełnione wszelkie formalności. Jeśli do tego nie doszło, to samodzielnie wypełnij i złóż odpowiedni formularz (NAV 13-07.05). Dlaczego to takie ważne? Podczas procesu odszkodowania niezbędne jest poświadczenie w NAV o wypadku w pracy.

Odszukaj świadków wypadku

Skontaktuj się ze świadkami wypadku – mogą to być inni pracownicy lub postronne osoby np. przechodnie. Poproś ich o imiona, nazwiska i dane kontaktowe. Dzięki temu łatwiejsze będzie ustalenie okoliczności wypadku czy też ewentualnie wyeliminowanie Twojej winy. Szczególnie jest to ważne, gdybyś chciał starać się o odszkodowanie.

Skorzystaj z norweskiego systemu ubezpieczeń

Wypadek w pracy w Norwegii, uprawnia Cię do starania się o wypłatę odszkodowania. Każdy pracodawca ma obowiązek opłacania ubezpieczenia, z którego możesz otrzymać środki na pokrycie leczenia, rehabilitacji, a nawet zrekompensowanie dochodów, jakie zostały utracone z powodu wypadku. Norweskie ubezpieczenie pokrywa też wydatki, jakie musiałeś ponieść, a do tego może wypłacić Ci odszkodowanie za utratę możliwości wykonywania obowiązków domowych.

W niektórych przypadkach możesz również starać się o środki finansowe z NAV – wiele zależy od tego, jak poważny jest uszczerbek na zdrowiu. Zazwyczaj takie świadczenia są wypłacane, jeśli spędzisz więcej niż 6 tygodni na zwolnieniu lekarskim. Poza tym każda sytuacja jest traktowana indywidualnie, ale najważniejsze jest to, żebyś postępował zgodnie z ustalonymi procedurami.

Jak wnioskować o odszkodowanie na skutek wypadku w pracy?

Chcesz starać się o odszkodowanie? Najważniejsze jest to, żebyś skompletował wszystkie niezbędne dokumenty, które umożliwią ocenę Twojego stanu zdrowia oraz przyczyn zdarzenia. Przede wszystkim musisz dostarczyć następujące dokumenty:

  • poświadczenie o wypadku w pracy wypisane przez NAV,
  • zaświadczenie oraz zwolnienie od lekarza lub ze szpitala,
  • protokół powypadkowy,
  • wszystkie dokumenty, które potwierdzają niezdolność do pracy,
  • rachunki za leki, rehabilitacje oraz pozostałe koszty związane z leczeniem bądź niezdolnością do wykonywania codziennych czynności,
  • dokumenty wypełnione przez policję lub Arbeidstilsynet – nie zawsze jest to konieczne, zależy to m.in. od rodzaju wypadku i odniesionych obrażeń.

Teraz już wiesz, jak należy zachować się, gdy zdarzy się wypadek w pracy w Norwegii, aby postępować zgodnie z prawem, które tam obowiązuje i uzyskać odszkodowanie.

- Polecamy -